onsdag 3. mars 2010

Blokade

De neste to dagene kommer vi ingen vei. Det er nemlig blokade her i byen, all transport er i streik. På de store veiene står folk og hiver stein på de som bryter streiken, de som hverken kan eller vil miste to dagslønner fordi staten har innført en nulltoleranse på promille. Det er ikke lenger lov til å fyllekjøre, da mister man lappen for resten av livet.
Her er dette krise.

Dermed må vi holde oss hjemme i Obrajes, og får ikke lov til å gå på jobb. Det skulle vært andre dagen min i dag. I går var jeg skikkelig nervøs, ante jo ikke hva jeg skulle gjøre, eller hvordan det skulle gå språkmessig. Heldigvis gikk alt greit, jeg ble veldig positivt overrasket. Vel fikk jeg en god del rare blikk, men tror nok jeg blir satt pris på.
Så nå skal jeg jobbe 4 dager i uka(mandag er fri) på Rafael Mendoza skolen like ved universitetet på El Alto. Ungene kan fint lite engelsk, og den første timen gikk med til å lære dem the greetings. Læreren er veldig flink, ei ung jente som studerer språk på universitetet. Jeg hjalp til, og fungerte nok en del som motivasjon også, og det er jo kjekt å se.

I helga hadde vi fest for BUMAN-studentene, de som får stipend av Misjonsalliansen, med MASSE mat. Vi laget mat til 70 selv om vi var 35, og det meste ble spist opp. Resten tok de med seg hjem. Dette var rart for oss, men er visst en del av kulturen. For så vidt forstår jeg godt at de spiste så mye, for kjøttkaker m/tilbehør og vafler med rørte jordbær stod på menyen. Mmm!
Studentene hadde leker og danser, og vi fikk snakket litt spansk. Det var en hyggelig kveld.


Lørdagen var vi i den zoologiske hagen, for vi gikk ut og spiste på mungos. Søndag var det Toy Story i 3D, før vi for bort til en av utsendingene. Det var Camilla som hadde åpent hus i forbindelse med bursdagen sin:) Må nesten si vi har hatt en finfin helg.


Livet i La Paz er herlig, det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar